Friday, May 20, 2016

Project Income Collection and Administration Meeting (PICA)

Assalamualaikum,


Alhamdulillah. Selesai sudah solat jumaat untuk hari ini. Syukur masih diberi kesempatan untuk menjadi makmum pada hari ini.

Hari ni kita cerita pasal PICA Meeting. Syarikat lain mungkin ada nama lain untuk meeting seumpama ini. Tetapi, di syarikat saya bekerja, meeting ini diadakan 2 kali sebulan. Meeting ini diadakan secara dasarnya pasal DUIT. Simple as that.

Income. Bila sebut pasal income, of course la pasal duit kan. Dalam meeting ini chairperson of the meeting akan tanya bila duit masuk dan apa perlu buat untuk dapatkan  duit. Haha. Nampak tak bertapa straightforward nyer meeting ni. Takder isu lain. Terus ke duit jer.

Collection. Ni pulak untuk projek-projek yang kita dah inbois tapi belum dapat duit. Eh.. duit lagi. Mestilah, nak running company memang la perlukan duit. Disini la selaku Project Manager selalu kena taichi. Dah dekat mana inbois? Berapa lama person incharge ambil masa untuk bayar? Dah masuk EP ka belum? 

*taichi = istilah untuk jawab soalan boss supaya anda tidak kena tembak dengan boss.
* EP = e-Perolehan. Cara kerajaan buat bayaran kepada kontraktor. Kind a system.

Administration. Ni tak citer sangat pasal duit. Cuma ambil maklum pasal staff dan kerja. If tak cukup manpower, part ni la akan di highlight. Tak cukup alat nak buat kerja pun time ni jugak. Dan juga beberapa keperluan lain yang perlu untuk melancarkan sesebuah projek.

Kesimpulannya, as a Project Manager, its all about Cost, Deliverables and Time. See yaa..


No comments:

Post a Comment